SELAMAT MELAYARI BLOG KAMI...TERIMA KASIH

Saturday 12 May 2012

Program Pensiswazahan Guru USM (Kota Bharu) Kohort 3
KPD 3016 Pengajaran, Teknologi & Penaksiran
Projek Berkumpulan
Modul Atas Talian

AHLI KUMPULAN: 

Norhayati Bt Yusof                            (PPG/11407/12)
Norhayati Bt Hassan                         (PPG/11049/12)
Nik Suanizan Bt Shaari                     (PPG/11384/12)
Azmi Bin Kassim                                (PPG/12961/12)
Azhar Bin Yahya                                 (PPG/11297/12)

PENSYARAH :   DR. AZIDAH ABU ZIDEN

***********************************************************************************************
TUGASAN AHLI KUMPULAN.

1.Norhayati Bt Yusof                           (PPG/11407/12)
   (Memdeftar dan membina desaing blog )
2.Norhayati Bt Hassan                      (PPG/11049/12)
   ( Menyediakan Rancangan Pengajaran Harian )
3.Nik Suanizan Bt Shaari                 (PPG/11384/12)
   ( Download dan upload gambar ke dalam blog )
4.Azmi Bin Kassim                            (PPG/12961/12)
   (Download dan upload video ke dalam blog )
5.Azhar Bin Yahya                            (PPG/11297/12)
   ( Menyediakan petikan dan lambaran kerja serta  upload ke dalam blog)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN ( RPH )

Rancangan Pengajaran Harian - Bahasa Melayu Tahun 3

Tarikh                                      : 02.05.2012    
Masa                                        : 60 minit
Tahun                                       :Tahun 3
Mata Pelajaran                         : Bahasa MelayuTahun 3
Unit                                          : 7
Aras                                         : 1
Tema                                        : Makanan Berasaskan Pertanian
Tajuk                                        : Makanan Berasaskan Pertanian

Hasil Pembelajaran ( Fokus utama)
 4.2.  Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian, pengalaman dan  maklumat yang   disampaikan oleh pihak lain
Aras 3
8.2.Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.          
i. Mengemukakan pandangan yang membina tentang sesuatu perkara yang dilihat, dibaca atau didengar  
            
Aras 3
i.Membina pelbagai jenis ayat dalam sesuatu penulisan teks. 
11.1.Menyatakan pandangan tentang perkara yang menarik dalam sesebuah karya.
Aras 1
i.Meneliti perkara yang menarik dalam bahan yang ditonton atau dibaca

Hasil Pembelajaran (fokus sampingan)
7.2.Membaca dan mengenal pasti perkataan pelbagai jenis ayat dan gaya bahasa 
yang terdapat dalam teks sastera dan bukan sastera.                   
Aras 1: Mengecam perkataan istilah dan ayat dalam karya prosa dan puisi yang dibaca.

Objektif Pembelajaran.
1.Setiap murid dapat menulis sekurang-kurangnya empat ayat tunggal dalam borang 
pengurusan grafik makanan berasaskan pertanian.
            
Pengetahuan sedia ada : Murid daripada keluarga pertanian dan tahu akan hasil - hasil pertanian        
Bahan Bantu belajar     : Teks,  gambar digital, :lembaran kerja,            
Sistem bahasa               : a) Morfologi kata adjektif seperti
                                        b) Sintaksis : ayat tunggal.
                                        c) sebutan dan intonasi : kesantunan berbahasa.
                                        d) kosa kata : berkhasiat,vitamin,kesihatan,disekeliling.
 
Langkah dan Masa
Huraian hasil pembelajaran dan kandungan
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran

Catatan
Induksi set
5  minit
1. Kepentingan makanan   
    daripada pertanian




1.    Murid  melihat gambar buah-buahan.
Murid menjawab soalan guru
a) Apakah nama buah-buahan yang  anda dilihat?
b)Guru meminta murid menyanyi lagu buah-buahan.
d) Guru mengaitkan aktiviti dengan pelajaran?
 ( makanan berasaskan pertanian )
BBB. Gambar buahan
-lagu buah-buahan tempatan.

Langkah 1
10 minit
4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian, pengalaman dan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain



1.  -Guru menunjukkan gambar pokok pisang
2.  -Guru bersoal jawab dengan murid tentang pisang
-     Kegunaan daun pisang
-     buah pisang
3.Guru menunjukan gambar hasil daripada buah pisang
4. Guru meminta dua orang murid mencerita pengalaman mereka membantu ibu atau keluarga mereka membuat kerepek
BBB: Gambar digital –pokok pisang, hasil daripada buah pisang.

Nilai ; Kebersihan sewaktu membuat kerepek, memasak goreng pisang
Langkah 2
20  minit
Aras 3
Mengemukakan pandangan yang membina tentang sesuatu perkara yang dilihat, dibaca atau didengar.
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.

1.Guru menunjukkan gambar pokok yang lain seperti gambar pokok kelapa,dan kelapa sawit.
2.Guru bertanya beberapa soalan kepada murid tentang kegunaannya dan hasil makanan yang diperolehi daripada tanaman tersebut.
3.Makanan yang dihasilkan daripada tanaman-tanaman lain seperti nenas, betik dan lain-lain
4.Guru memberi teks tentang buah-buahan dan meminta urid membaca teks dengan sebutan dan intonasi yang betul.
5.Guru dan murid berbincang tentang teks.
6. Murid membina  ayat berdasarkan  gambar tanaman  yang di lihat.







BBB: Gambar dari  internet

Langkah 3
20  minit
Aras 1
Meneliti perkara yang menarik dalam bahan yang ditonton atau dibaca.

1.Murid menjawab lembaran kerja teka silangkata.

2.Murid menulis 4 ayat  tunggal berdasarkan makanan    berasaskan  pertanian
BBB: Teka silang kata/lembaran kerja/komputer
KB: Menjawab teka silang kata
Kecerdasan pelbagai
Penutup
5  minit

1 Guru dan murid menyanyikan lagu buah-buahan
Bahan audio
(lagu buah-buahan) dan
Lirik lagu

SET INDUKSI

BUAH-BUAHAN TEMPATAN

Apakah nama buah-buahan yang kamu lihat?
Di manakah kita boleh dapat buah-buahan tersebut?
Apakah khasiat jika kita amalkan memakan buah-buahan?

Sekarang sama-sama kita nyanyikan lagu
"Buah-Buahan Tempatan"


Berdasarkan beberapa buah-buahan yang kita lihat tadi...sebenarkan banyak sumber makanan yang kita peroleh berasaskan pertanian..pada kali ini kita akan melihat antara sunber makanan yang berasaskan pertanian..

LANGKAH 1


POKOK PISANG

Berdasarkan gambar yang kamu lihat....cuba kamu nyatakan apakah kegunaan;-
           1.Daun pisang, dan
           2.Buah pisang
Antara kegunaan daun pisang kepada kita ialah;



Pembungkus Kuih



Pembungkus Nasi Lemak





Baiklah murid-murid.Siapa pernah menolong ibu bapa atau keluarga kamu menanam pokok pisang..boleh tak kamu ceritakan secara ringkas bagaimana cara-cara menanam pokok pisang?




Menanam Pokok Pisang



LANGKAH 2


PERHATIKAN GAMBAR DI BAWAH



Pokok Kelapa



Pokok Kelapa Sawit



Pokok Betik

 

Pokok Nenas


Berdasarkan gambar yang kamu lihat apakah kegunaan pokok di atas kepada kita,dan apakah makanan yang kita peroleh daripada pokok-pokok tersebut?

Selain daripada pokok-pokok yang kamu lihat di atas..kita juga boleh mandapatkan makanan daripada hasil tanaman pokok nenas, betik dan tanaman-tanaman lain.

Baiklah, murid-murid..sekarang baca petikan di bawah dengan sebutan dan intonansi yang betul.

 

Kebaikkan Buah-buahan Tempatan

Buah-buahan tempatan ialah buah-buahan yang terdapat di negara kita Malaysia. Antara contoh buah-buahan tempatan ialah durian, rambutan, langsat dan lain-lain lagi.

Rakyat Malaysia digalakkan mengambil buah-buahan tempatan kerana buah-buahan tempatan masih segar. Oleh itu, buah-buahan ini tentu lebih berkhasiat kerana kandungan berbagai-bagai jenis zat dan vitaminnya masih terpelihara dan ini tentunya lebih baik untuk kesihatan kita.

Buah-buahan tempatan juga mudah didapati terutama pada musim buah-buahan. Pokok buah-buahan ini seperti pisang dan betik boleh kita tanam sendiri di sekeliling rumah, apatah lagi sekiranya kita tinggal di kampung. Ini akan akan memudah kita mendapatkan buah-buahan ini tanpa perlu pergi ke kedai dan sebagainya.

Kesimpulannya, kita digalakkan makan buah-buahan tempatan kerana banyak kebaikannya. Tambahan pula buah-buahan tempatan didapati lebih murah daripada buah-buahan import. Oleh sebab itu, rakyat Malaysia dapat menikmati buah-buahan ini tanpa mengira kaya atau miskin.



 Berdasarkan petikan di atas kita haruslah berbangga kerana negara kita mempunyai berbagai jenis buah-buahan   tempatan.....buah-buahan tempatan banyak khasiatnya  untuk kesihatan kita.Oleh itu kita seharusnya mengamalkan memakan buah-buahan tempatan yang senang diperoleh di negara kita.


Seterusnya,kamu dikehendaki membina ayat tunggal berdasarkan gambar-gambar berikut:-



 1...............................................................................................................................................




2..................................................................................................................................................




3................................................................................................................................................

LANGKAH 3

Lambaran Kerja.

Sila jawab teka silangkata berikut berpandukan pembayang yang diberikan di bawah:
















1)




1)



2)

















2)




























4)











3)




































MELINTANG.
1.Buah tempatan yang enak dimakan.
2.Bahagian daripada pokok pisang yang diguna untuk membungkus makanan.
3.Kita akan peroleh ............ jika kita memakan buah-buahan tempatan.
4.Buah yang menghasilkan santan.

MENEGAK.
1.Buahnya berbaun harum dan enak dimakan tetapi mempunyai getah.
2.Sejenis kuih yang dapat dibuat hasil daripada buah pisang.



Seterusnya,bina ayat tunggal berdasarkan perkataan yang diberi.

1.berkhasiat

......................................................................................................................................................


2.vitamin

.......................................................................................................................................................

3.kesihatan

......................................................................................................................................................

4.tanam

......................................................................................................................................................


PENUTUP

SEBAGAI MENGAKHIRI PELAJARAN INI...SAMA-SAMA KITA NYANYIKAN LAGU
"BUAH-BUAHAN TEMPATAN"